De meeste bezoekers van deze site, www.ilovelasvegas.nl, kennen natuurlijk De Strip van Las Vegas met al zijn hotels en casino’s. Absoluut de moeite waard, maar er is nog een strip in Las Vegas en die ligt een stukje buiten de stad. Ik heb het over The Strip at The Las Vegas Motor Speedway waar we gaan genieten van dragraces in Las Vegas.
The Strip at The Las Vegas Motor Speedway
Deze strip is pakweg 1.200 meter lang en zonder de hotels en casino’s. Het is namelijk de dragrace strip die daar ligt. In het begin van onze USA trip overnachten we 4 dagen op de “gewone” strip in hotel Paris en aan het einde overnachten we nog 4 dagen in onze camper naast de dragracestrip om daar de NHRA dragraces in Las Vegas bij te wonen.

Dragraces, wat is dat?
Wat zijn Dragraces? Heel simpel gezegd; “stoplichtje sprinten”. Iets wat iedereen vast wel eens gedaan heeft, al geeft hij/zij dat liever niet toe. Je staat bij een verkeerslicht en wie is er het snelste weg, dat zie je toch bijna dagelijks op de openbare weg?
In feite is dragracen niets meer of minder dan dit principe. Alleen het verkeerslicht is vervangen door de “kerstboom” en je rijdt op veilig circuit met vangrails en zijn vanzelfsprekend een hoop regels waarvan veel voor de veiligheid.

Na kwalificaties is het op de race dag tegen elkaar rijden waarbij wie het eerste bij de finish is (¼ mijl), doorgaat naar de volgende ronde. Dat hoeft niet eens de snelste te zijn want wie snel reageert bij de “kerstboom” kan met langzamere tijd toch de overwinning pakken. De verliezer mag zijn spullen inpakken, zo simpel is het eigenlijk.
De sport bestaat op bescheiden schaal in Nederland, maar verder in Europa zijn een aantal strips waarop grotere wedstrijden verreden worden.
Maar in de USA is het een heel erg professionele sport geworden waar vele miljoenen in om gaat.
Ondanks het grote geld is de sfeer erg relaxed tov een F1 of MotoGP. Je kan als toeschouwer in het paddock lopen en praatje maken met de coureurs of met je held op de foto gaan. Ondenkbaar in de formule 1, hier hoort het erbij.
Zelf maakte ik het de racedag mee dat wereldkampioen top fuel Steve Torrence een foto van mij wilde maken ipv andersom. De reden? Ik droeg een retro t-shirt van 1989 met afbeelding van een oud coureur. Dat geeft een beetje aan hoe het toegaat in het paddock. Ben je gek op techniek, dan kan je je hart hier ophalen.
Dragraces in Las Vegas, onze ervaringen
Hoe zag ons weekend er uit, een paar highlights. Op donderdagmiddag 31 oktober kwamen we aan bij de de strip en hadden daar een camperplek voor 4 dagen langs de baan gereserveerd.
We hadden ook kaarten voor 4 dagen op de hoofdtribune. Overigens voor 4 dagen betaal je slechts 155,- dollar entree, wat een koopje is als je het mij vraagt. Camperplek was 200,- dollar voor de 4 dagen en dan sta je tussen hele grote campers. Die van ons met 7,60 meter lengte was zo’n beetje de kleinste.
Op donderdagmiddag was het voor ons vooral wat rondlopen, even kijkje nemen bij de kwalificaties van de z.g. sportsman classes. Vanaf vrijdag gaat het echte geweld beginnen met de “professional categories” inclusief de top fuel funny cars en dragsters. Kwalificaties duren bij elkaar 2 dagen.
Top Fuel Dragracen
Top fuel, wat is dat nou weer? Lastig uit te leggen, maar het zijn de meest brute auto’s die je je maar voor kan stellen. Alles gemaakt om zo snel mogelijk aan de finish te komen zonder comprissen. Een top fuel dragster heeft een wielbasis van 300 inch, dus dikke 7,5 meter lengte met enorme achtervleugel om de boel op de baan te houden.
Aan de achterkant een hele dikke V8 motor van dik 8.000cc met daarop een gigantische compressor om er zo veel mogelijk brandstof door heen te jagen. Vol gas gaat er zo’n 6 liter per seconde doorheen. Brandstof is het hele dure nitro methaan, dus geen benzine.

Wat uit dat monsterblok komt is zo’n dikke 10.000 pk en geeft een enorme bak herrie tot zo’n 150 db uit de open uitlaten (alleen maar uitlaatbochten). Veel en veel harder dan startende straaljager op 10 meter afstand. Dit geluid hoor je niet alleen, maar voelt bijna aan als een kleine aardbeving en je vullingen vliegen bijna uit je kiezen bij start op vol vermogen.
De snelheid die er uit komt is te bizar voor woorden want na 1 seconde zitten ze al op bijna 200 km/u (zo’n 5 tot 6 G) om uiteindelijk met dik 500 km/u over de finish te gaan. Afremmen met parachute om binnen pakweg 800 meter stil te staan.
Dezelfde snelheid en brute kracht zit ook in de z.g funnycars, die auto’s hebben hetzelfde blok maar kortere wielbasis en body. Op afstand bijna een gewone auto.

Na 1 run heeft het team zo’n 90 minuten de tijd om het blok min of meer te reviseren voor de volgende run of wordt het blok simpelweg omgewisseld. Inderdaad, dragracen is geen goedkope hobby.
Kwalificaties Dragraces
Vrijdagmorgen 1 november, ik ben amper mijn bed uit en dan begint het feest al. Namelijk de eerste runs beginnen om 08:00 uur, dus uitslapen is er niet bij. Overigens rond dat tijdstip komen ook de eerste straaljagers rakelings over. Er ligt een militaire basis om de hoek waardoor we ook heel de dag kunen genieten van straaljagers.
Voor je rust moet je hier niet zijn, maar dat telt eigenlijk voor heel Las Vegas. In de spaarzame pauzes het paddock in of even naar onze camper om wat te eten of drinken want prijzen van de catering liegen er niet om. 9 of 12 dollar te betalen voor een biertje op de tribune, als je je koelkast vol hebt liggen, voel ik weinig voor.
Dan maar mijn eigen bier mee nemen? Helaas, het is verboden om drank mee te nemen. Een boterham of frisje mag nog net. Maar als echte Nederlander toch een oplossing gevonden, een 0,72 liter blikje Miller bier blijkt perfect in een 0,75 liter bidon te kunnen en die truc blijkt later ook voor een wit wijntje uitstekend te werken. Deze tip voor jezelf houden 😉
De omstandigheden vooral op vrijdag ideaal voor snelle tijden en het absolute snelheidsrecord wordt verbroken door Britney Force (inderdaad een vrouwelijke coureur) met 338 mph na 1.000 foot. Omgerekend is dat 543 km/u na 315 meter en dat in minder dan 3,7 sec.
Op vrijdag worden we opgeschrikt door hevige crash bij pakweg 300 km/u van een alcohol funny car, maar dankzij de enorme veiligheid in de auto’s stapt de rijder zelf uit met de armen omhoog om aan te geven dat hij niets heeft. OK, familie bezit (wat de auto was) is total loss, maar op zo’n moment bijzaak.
Aan het einde van de dag, inmiddels na 19:00u en compleet donker worden nog een aantal jetcars over de baan gestuurd. Inderdaad jet, straaljagermotor voor de aandrijving. Niet zo snel, maar met die vlammen heel gaaf om te zien en te horen.

Drag Racing, de racedag
We kunnen tot 09:00u uitslapen, dan beginnen de eerste eliminaties tot pakweg 10:00u. Daarna volgen de z.g pre race ceremonies tot 11:00u. Vooral de laatste minuut is er eentje om nooit te vergeten. Het Amerikaanse volkslied wordt gezongen en op dat moment ook een parachutist met grote Amerikaanse vlag onderweg. Bijna op de seconde nauwkeurig de landing met vlag als de laatste klanken van het volkslied klinken. Ovatie en 5 seconde later “let’s go top fuel” uit de speakers en worden de eerste 2 top fuel dragsters gestart. Geloof me, maar deze jongen had tranen in zijn ogen achter zijn zonnebril. Zo enorm gaaf om dit mee te maken en om nooit te vergeten.
Vanaf dat moment in hoog tempo de eliminaties in de verschillende klassen en geregeld verschillen van minder dan 0,01 seconde op de finish. Tegen een uurtje of half 4 de finales en is het feest stukje eerder afgelopen dan vrijdag/zaterdag. Nog even snel wat souvenirs scoren om daarna met super voldaan gevoel onze camper op te zoeken en nog maar fris biertje te pakken want de maandag erop terug naar Nederland.
Foto’s Drag Racing in Las Vegas
Drageraces in Las Vegas, Doen of niet doen?
Ben je een paar dagen in Las Vegas en je bent gek op autosport, dan wellicht een kijkje nemen op de NHRA kalender. De strip van Las Vegas wordt namelijk 2x per jaar in het NHRA kampioenschap bezocht, namelijk in april en eind oktober/begin november. Voordeel is dat het dan nog niet zo heet is als in de zomer.
The National Hot Rod Association, the largest auto racing organization in the world, has come a long way since Wally Parks founded it in 1951
2020 NHRA SCHEDULE & TICKETS
Mocht je de dragraces in Las Vegas willen bezoeken, kies dan in ieder geval de gereserveerde plaatsen en beetje hoog ipv “general admission” die iets goedkoper zijn, want veel mooier zicht op de baan en zit je niet tegen te zon in te kijken.
Wie tzt gaat, veel plezier en je krijgt er geen spijt van.
Viva Las Vegas & Drag Racing in Las Vegas
Fred

LasVegasNic wil Fred ontzettend bedanken voor dit mooie verslag over Dragraces in Las Vegas. Jouw verslag zal zeker aanspreken bij Vegas fans en andere fans die van heel veel PK’s en snelheid houden. Wie weet gaan er nu nog meer Nederlanders en Belgen naar Drag Racing in Las Vegas.
Heb jij ook dragraces of andere races in Las Vegas in Las Vegas bezocht. Laat maar een reactie achter. LasVegasNic kan nog meer race verslagen gebruiken dus stuur mij je verslagen. Las Vegas is veel meer dan gokken en shows.